Wirmo-Seura
logo Etusivulle
*A *B  
Tapahtumat
* *  
* *  
* *  
* *  
Rahoittajat-kuvakimara
* *  
* *  
VIERASKYNÄ
Joulun kuvat Mynämäen kirkossa
julk. 16.12.2015

Mietiskelin adventtina, onko Mynämäen kirkossa joulun kuvia? Sellaisia löytyy alttarin puuveistoksista, mutta joulunaihe on kuvattu myös Flemingin perheen epitafi- eli muistotaulussa. Taulu on sakastin oven vieressä. Tallinnalainen Tobias Heinze oli virolaiseen tapaan matkatöissä ja valmisti epitafin vuonna 1624. Taulun vasemmassa nurkassa on miniatyyri loppiaisesta ja oikeassa alanurkassa kuva joulupäivästä.

Loppiaisen kolmesta tietäjästä yksi on tummapintainen. Miehet olivat tulleet kumartamaan uutta kuningasta, vastasyntynyttä Jeesus-lasta. Heillä on kädessään kallisarvoiset lahjansa. Joulutaulussa on taas tallimaisema. Josefin, Marian ja lapsen lisäksi kuvassa näkyvät paimenet ja lammas. Tähti loistaa valoaan  talliin sen avoimesta ikkunasta.

Miniatyyrit ovat melko hyvin säilyneitä ja värikkäitä. Auringon valo ei ole niitä niin kuluttanut kuin epitafin yläosaa. Näiden kahden miniatyyrikuvan välissä on kuva ehtoollisen asettamisesta. Kuvissa on siis aiheiltaan kolme juhlapyhää.

Kirkollisesti loppiainen on vanhempi joulunpyhä kuin itse joulupäivä, Herramme syntymäjuhla. Kirkko alkoi viettää joulua omana pyhänään vasta 300-luvulla, siihen asti vain loppiaista juhlittiin. Joulun viettoon vaikutti tarve oikoa harhaoppia, joka kiisti Jeesuksen jumaluuden ja ihmeellisen syntymän.

Loppiaisen sanoma itämaan tietäjien käynnistä Jeesuksen luona viestitti, että nyt koko maailmalle oli tullut  pelastus ja armo. Taivas oli mahdollisuus muillekin kuin vain juutalaisille. Niinpä Jeesuksen ristinkuolema ja ylösnousemus oli  koskettavampi aihe  kuin  Jeesuksen syntymän muistaminen.

Kaikki evankeliumit eivät kuvaa itse syntymätapahtumaa yksityiskohtaisesti kuten Luukas tutussa jouluevankeliumissaan (Lk.2). Johannes korostaa Jeesuksen syntymän merkitystä. ”Alussa oli Sana, Sana oli Jumalan luona ja Sana oli Jumala. Hänessä oli elämä ja elämä oli ihmisen valo. Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme ”(Joh.1:1,4,14). Loppiaisen teksti on jatkoa joulun teemaan. Jeesus sanoo: ”Minä olen valo ja olen tullut maailmaan siksi, ettei yksikään, joka minuun uskoo, jäisi pimeyteen”(Joh.12:46).

Kristinuskon painopiste on siinä, millainen Jumala meillä on, ei siinä millaisia me olemme. Katse on Häneen, jonka tunteminen on valoa ihmiselle; ei vahinkoa tai pimeyttä. Maailman pimeys johtuu ihmisestä, hänen pahuudestaan. Sen tartunnasta emme ole vapaita, mutta Jeesuksen tunteminen ohjaa armoon ja anteeksiantoon, sovitukseen. Emme ole ilman Jumalaa ja toivoa maailmassa, emmekä niitä ilman täältä lähtiessämme. Tarvitsemme taivasvaloa kulkemiseemme. Sitä joulun sanoma meille jakaa.

Joulutoivotuksin

Jouko Kotisalo

* *  
www-sivun toteutus: Sivutuuli Ky