"Rätei ja lumpui" vai perinteisiä markkinanautintoja!
Saariston ja rannikon asukkaiden kauppa- ja purjehdusmatkat juontavat juurensa todennäköiseti jo esihistorialliselle ajalta. 1300-luvun puolivälisssä annetussa Maunu Eerikinpojan kaupunkilaissa ohjattiin kaupankäyntiä kaupunkeihin, mutta koska teitä oli vähän ja matkanteko niillä hankalaa, markkinoita alettiin siis pitää myös maaseudella, jossa ne olivatkin vuoden kohokohta. Markkinapäivää vietettiin usein suojeluspyhimyksen muistopäivänä, Mynämäellä Laurinpäivän aikaan, elokuun kymmenennen päivän tienoilla, niinkuin nykyisinkin. Siihen aikaan myös kynttilänpäivän aikaan vietetiin talvimarkkinoita.

Rätei ja lumpui” vai perinteisiä markkinanautintoja!

Kun kaupankäynti 1960-kuvulla keskittyi suuriin marketteihin, perinteinen torikauppa heikentyi. 1990- luvun alussa kuitenkin tapahtui markkinoiden vietossa ratkaiseva käänne. Tuolloin muotiin tulivat eri teemojen varaan rakentuvat markkinat kuten Taivassalon silakk rysäys, Kustavin lohimarkkinat, Laitilan munamarkkinat jne.

Myös Mynämäellä järjestettiin maalaismarkkinat, Laurin markkinat. Toritapahtumassa kyläyhdistyket ja paikalliset käsityöläiset saivat myydä itse tekemiään tuotteita. Näillä tuloilla yhdistykset rahoittivat seuravan vuoden toimintaansa ja hyväntekeväisyyteenkin saatiin kootuksi rahaa.

Mynämäessä kunta toimi vuosia Laurin markkinoiden organisoijana. Tapahtuman järjestely koettiin kuitenkin kunnan taholta liikaa yhden virkamiehen, kulttuurisihteerin työpanosta rasittavaksi ja niinpä tapahtuman organisointi ja markkinointi annettiin paikalliselle Lions klubille.

Ja kuinkas sitten kävikään?! Paikkakunnan omasta, pienten yhdistysten ja käsityöläisten kesätapahtumasta tuli rihkamaa, karkkeja, halpoja tuontivaatteita ynnä muuta sellaista kaupaava tapahtuma, jossa ei ole paikallisesta omaleimaisuudesta tietoakaan! Syynä on se, että Lions klubi kerää tapahtumalla rahaa hyväntekeväisyytteen, joten osallistumismaksut nousivat huimasti! Sitä, että tuotto menee hyvään tarkoitukseen, esimerkiksi paikkakunnan vanhuksille, voidaan tietysti vo pitää hyvänätoimintaperiaatteena. Korkea osallistumismaksu on kuitenkin karkoittanut paikalliset yhdistykset ja osin myös käsityöläiset. Jo vuosia sitten syntyi oikeutettu huoli siitä, kuinka kauan tällaiset kesätapahtumat, joissa ei ole paikallista leimaa, houkuttelevat kävijöitä Mynämäelle!

Wirmo-Seura ryhtyi jo 2000-luvun alukupuollla tekemään työtä perinteisen maalaistentorin paluttamiseksi Laurin markkinoiden yhteyteen. Tarjosimme yhteistyökumppaneilemme, mynämäkiläisille yhdistyksille ja käsityöläisille mahdollisuutta tulla mukaan perineteiseen maalaistentoritapahtumaan ilman rahallista korvausta; toripaikoistahan ei saa kunnan torisäännön ohjeen mukaan periä maksua- ei edes Laurinmarkkinat-päivänä. Toiminta vahvistaa varmasti myös Lions klubin kesätapahtuman kiinnostavuutta. Ja tilaa kunnasta löytyi molemmille tahoille, onhan kylän lähes koko keskustaajama edelleen ” myytävissä” myös muualta tulleille kaupustelijoille.

Wirmo- Seura on pyrkinyt kehittämään vuosittain yleisöä kiinnostavaa näyttelytoimintaa vanhaan kivimaksiiniin.Tämän vuoden näyttelyt liittyvät Eu-hankkeeseemme ” Teollinen perinne maaseudulla”. Kivimakasiinissa (Keskuskatu 34 B) on esillä hieno kokoelma paikkakunnalla toimineiden Silon ja Kaunottaren suunnittelemia ja valmistavia vaatteita. Työnäytöksenä esitetään Silon aamutakin valmistus. Makasiinin alakertaan on myös sisustettu Maanrakennus Oy;n palveluksessa olleen rakennusmestari Toivo Mannevaran työhuone. Toiseen näyttelykohteeseen, Sunilan navetan yläkertaan ( Sunilantie 90) on kerätty näyttely Jukolla valmistetuista maatalouskoneista. Molemmissa paikoissa järjestettävät näyttelyt kiinnostavat varmasti monia paikkakuntalaisia; olivathan Kaunotar, Silo, Maanrakennus ja Juko suuria työllistäjiä paikkakunnalla.

Yritämme rahoittaa omaa, seuraavan vuoden toimintaamme myymällä torilla yleisöä kiinnostavia tuotteita;,kuten kotiseutufilmejä. Apjan toiminnasta on saatu taas uusi osa valmiiksi. Muita myyntituotteita ovat Wirmolainen-lehti, kotiseutukorut, Mynämäkiaiheinen värityskirja sekä tietysti kahvi, pulla ja mynämäkipiparit. Hinnatkin ovat entiseen tapaan varsin kohtuullisia.

Muutaman vuoden toiminut ”ulkomynämäkeläisten kohtaamispaikka” on osoittautunut oivalliseksi, entisten ja nykyisten mynämäkeläisten kohtaamistapahtumaksi. Klo 12.30 tapaavat tänäkin vuonna nykyiset ja entiset mynämäkeläiset toisensa torilla, josta siirrytään Juhani Heinon johdolla tutustumaan kirkkoon ja hautausmaahan.

Lapsille on perinteisesti toimintaa kirjastossa. Tänä vuonna Wirmo-Seuran perinnekäisyuöpiiriläiset ovat yhdessä MLL:n Mynämäen osaston Mummonkammarilaisten kanssa ommellut vajaa sata Silon logolla valmistetua räsynukkea, joihin lapset saavat piirtää kasvot. Jokainen osallistuja saa tietysti nuken omakseen. Tämä ”kirjastossa suhisee” tapahtuma on keskiviikkona 12.8. kirjastossa klo 16-18.30.

Eli monenlaista tapahtumaa on esillä Laurin-viikon tapahtumissa. Näin suurimuotoista tapahtumiaa emme olisi voineet toteuttaa ilman monien yhteistyökumppaneiden apua. Kiitos kaikille, jotka ovat olleet mukana tekemässä työtä ”Teollinen perinne maasudulla” hankkeen toteuttamisessa!

Kannattaa tulla mukaan katsomaan aikaansaannoksiamme kauempaakin!

Marja Virpi

Wirmo-Seuran puheenjohtava